Çin-Avrupa yük treni seferi, Çin’in Chongqing kentinden İstanbul’a ulaşarak Çin-Türkiye lojistik iş birliğinde yeni bir dönemin kapılarını aralıyor. Taşınan malların değeri ve bu tür projelerin artması, her iki ülke arasındaki ekonomik ilişkilerin derinleştiğini gösteriyor.
Çin-Avrupa yük treni seferi, Çin'in Chongqing kentinden İstanbul'a ulaşarak Çin-Türkiye lojistik iş birliğinde yeni bir dönemin kapılarını aralıyor. Taşınan malların değeri ve bu tür projelerin artması, her iki ülke arasındaki ekonomik ilişkilerin derinleştiğini gösteriyor. CGTN Yorumcusu Liu Wenjun, bu gelişmelerin, bölgesel ve küresel ticaretin ivmesini artırırken, Çin ve Türkiye arasındaki iş birliğinin gelecekte daha da güçleneceğine işaret ediyor.
Çin’in güneybatısında yer alan Chongqing kentinden hareket eden Çin-Avrupa yük treni seferi kısa süre önce İstanbul’a vardı. Sefer, Çin’in Korgas Sınır Kapısı’nın yanı sıra, Kazakistan, Azerbaycan ve Gürcistan gibi yabancı ülkeleri de geçti. 10 bin kilometreyi kateden esas olarak makine ekipmanları taşınan seferdeki malların toplam değeri 20 milyon yuanı buldu. Bu, Çin ve Türkiye arasındaki lojistik alandaki işbirliğinde yeni ilerlemeler kaydedildiğini simgeledi.
Asya’yı Avrupa’ya bağlayan Türkiye, özel jeopolitik ve ekonomik statüye sahip olurken, “Kuşak ve Yol” inisiyatifinin doğal ortağı. Son yıllarda dünyanın başlıca lojistik şirketleri, Türkiye’nin küresel taşımacılık alanında oynadığı önemli rolü yüksek takdirle değerlendirdi. Çin-Avrupa yük treni seferlerinin inşasının hızlanmasıyla birlikte, Çin ve Türkiye arasındaki lojistik işbirliği parlaktır. Yuxinou Lojistik Şirketi Genel Yöneticisi Liu Taiping basına verdiği demeçte, Çin-Avrupa yük treni seferlerinin inşasını vargücüyla geliştireceklerini, bu seferlerin bölgesel endüstriyel zinciriyle tedarik zincirine olan destek rolünü güçlendireceklerini kaydetti.
Çin ve Türkiye arasında lojistilk işbirliğinin ilerletilmesiyle birlikte, iki ülke arasında enerji işbirliğinde de yeni gelişmeler oldu. Çinli Harbin Electric International Company (HEI) ve Kontrolmatik bünyesindeki Progressiva firması, Tekirdağ'da 1 gigavatsaat kapasiteli enerji depolama tesisi ve 250 megavat kapasiteli rüzgar enerjisi santrali (RES) kurmak için anlaştı. Proje için 21 Şubat’ta Türkiye’nin başkenti Ankara’da bir imza töreni düzenlendi. Anlaşmaya göre, proje için 300 milyon dolarlık finansman HEI aracılığı ile Çin'den sağlanacak.Projede, Progresiva yatırımcı, HEI, EPC ana yüklenici, Pomega, depolama sistemleri alt yüklenicisi ve Kontrolmatik ise elektrik ve inşaat alt yüklenicisi olacak.
2027'de geçici kabul aşamasına gelmesi beklenen projenin, 1 gigavatsaatlik depolama tesisinin ise 2025'te devreye alınması planlanıyor.
Nitekim, enerji işbirliği, “Kuşak ve Yol” inşasının önemli bir parçası. Bugün, Çin, Türkiye dahil 100’den fazla ülke ve bölge ile enerji işbirliği yaptı, dolayısıyla küresel enerji güvenliğinin korunmasında aktif rol oynadı. Çin’in Türkiye’deki Büyükelçisi Liu Shaobin sözkonusu imza töreninde yaptığı konuşmada, 1 gigavatsaat kapasiteli enerji depolama tesisine ilişkin işbirliği projesinin hayati önem taşıdığına işaret ederek, bunun Çin ve Türkiye arasında yeni enerji işbirliğinin seviyesinin sürekli yükseltildiğini açıkladı.
Öte yandan, Çinli beyaz eşya üreticisi Haier, daha önce Eskişehir’de açtığı bulaşık ve kurutma fabrikalarının ardından, kentteki üçüncü fabrikasını 70 milyon euro yatırımla pişirici ürünleri alanında açtı. Türkiye Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Haier’in yeni fabrikasının açılış töreninde, “Kurulduğu günden bu yana ülkemizde gerçekleştirdiği yatırımları 200 milyon euro’yu bulan ve üretiminin yüzde 95’ini ihraç eden firma, bugün yatırımlarına bir yenisini daha ekliyor” dedi. Çin ve Türkiye, güçlü imalat ülkesi konumunda. Uzun vadeye bakıldığında, iki ülkenin imalat alanındaki işbirliğinin pekiştirilmesinin iki ülkeye yarar getireceğine kesin gözüyla bakılıyor.
Aslında, “Kuşak ve Yol” inisiyatifinin ortaya koyulması, Çin ve Türkiye arasındaki işbirliğinin güçlendirilmesine büyük fırsat sağladı. Türkiye, “Kuşak ve Yol” inisiyatifine en erken destek veren ve bu inisiyatife katılan ülkelerden biri. 2015 yılında, Çin Cumhurbaşkanı Xi Jinping ve Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan Antalya'da “Kuşak ve Yol” inisiyatifi ile “Orta Koridor” projesinin uyumlaştırılmasına dair mutabakat zaptının imzalanmasında bulundu. Bu, iki ülke arasındaki işbirliğinin derinleşmesi ve ortaklaşa işbirliğinin sonuçlarının paylaşılmasına yeni bir ivme kazandırılmış, İpek Yolu ile birbirine bağlanan ve uzun bir tarihi geçmişe sahip iki dost ülke için yeni bir sayfa açıldı.
Çin Komünist Partisi Merkez Komitesi Siyasi Bürosu Üyesi ve Dışişleri Bakanı Wang Yi, kısa süre önce yaptığı açıklamada, Çin’in “Kuşak ve Yol” un kaliteli inşasının ülkelerin ortak gelişmesini hızlandıran bir itici güç haline geleceğini ümit ettiklerini açıkladı. “Kuşak ve Yol” inisiyatifi ile “Orta Koridor” projesinin uyumlaştırılmasının derinleştirilmesi, Çin ve Türkiye arasında stratejik işbirliğinin pekiştirilmesine yeni dinamizm katacak.
SANAYİ HABER AJANSI
www.ekonomigundemi.com.tr