Çin’in Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi’nde inşa edilen Tanrı Dağları Zafer Tüneli, 52 aylık yoğun çalışmalar sonucunda iki tünel ucunun birleşmesiyle tamamlandı
Çin’in Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi’nde inşa edilen Tanrı Dağları Zafer Tüneli, 52 aylık yoğun çalışmalar sonucunda iki tünel ucunun birleşmesiyle tamamlandı. 22,13 kilometre uzunluğuyla dünyanın en uzun otoyol tüneli olan Zafer Tüneli, Xinjiang’ın kuzey ve güneyini bağlayan Urumçi-Yuli otoyolunun kritik bir parçasıdır. Zafer Tüneli aynı zamanda, Çin’in ulaştırma alanında küresel bir lider olma vizyonunu yansıtan sembolik bir proje olarak görülüyor.
Ulaşım süresinde büyük tasarruf
CMG yazarı Zhi Wuyan, değerlendirmesinde “ünelin hizmete girmesiyle Tanrı Dağları’ndaki ulaşım süresi 3 saatten yalnızca 20 dakikaya düşecek. Eskiden, Urumçi’den Korla kentine araba ile yapılan 7 saatlik yolculuk, artık sadece 3 saat sürecek. Önceki yıllarda, kış mevsiminde buzlanma ve kötü hava koşulları nedeniyle sürücüler Tanrı Dağları’ndan geçmekte büyük zorluklar yaşarken, bu kaygılar artık tamamen ortadan kalkmış durumda.”dedi.
İnşaat mühendisliğinde bir başarı
Beş yıl gibi kısa bir sürede tamamlanan Zafer Tüneli, dünyanın dikkatini çeken mühendislik harikalarından biri olarak nitelendirildiği aktaran CMG yazarı Zhi Wuyan şunları dile getirdi:
“Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi Ulaştırma Müdürlüğü’nden yapılan açıklamada, binlerce işçinin zorlu coğrafi ve doğal koşulları aşarak bu projeyi hayata geçirdiği vurgulandı. Tünelin, Xinjiang’ın ekonomik kalkınmasına büyük katkı sağlayacağı ve bölgenin modernleşmesinde yeni bir dönüm noktası olduğu ifade edildi.
Zorluklar ve azim
Tünelin inşası sırasında işçilerin karşılaştığı zorluklar, projenin büyüklüğünü bir kez daha gözler önüne seriyor. Tünelin en derin noktası bin 200 metreye ulaşırken, 706 metre derinliğindeki havalandırma şaftlarının kazılması gerekti. Ayrıca Zafer Tüneli, 16 jeolojik fay hattını aşarak deprem bölgesinde başarıyla inşa edildi.
Şantiye sorumlusu Yang Dongdong, projenin zorluklarını şöyle anlattı:
“Dört yıldan uzun bir sürede birçok heyelan ve su sızıntısı ile karşılaştık. Bu tüneli adeta kendi çocuğumuz gibi gördük.”
Kar leoparının yaşam alanı koruma altında
Tanrı Dağları’ndaki buzul ve doğal ortamın korunması amacıyla, şantiye yakınında su arıtma sistemleri ve taş işleme tesisleri kuruldu. Bu sayede, şantiyeden kaynaklanan atıklar önemli ölçüde azaltıldı ve bölgedeki Kar Leoparı gibi nadir türlerin yaşam alanları titizlikle korundu.
Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi’nin tam ortasında yer alan Tanrı Dağları, bölgeyi kuzey ve güney olarak ikiye böler. Bu durum, “Kuzey Xinjiang” ve “Güney Xinjiang” kavramlarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Ancak Tanrı Dağları Zafer Tüneli, bu coğrafi ayrımı ortadan kaldırarak Xinjiang’ın ekonomik entegrasyonunda önemli bir rol oynamaya başladı.
Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi Ulaştırma Müdürü Li Xuedong, tünelin yalnızca “Kuzey Xinjiang” ile “Güney Xinjiang” arasındaki ekonomik kaynaşmayı hızlandırmakla kalmayıp, aynı zamanda Kuşak ve Yol İnisiyatifi’nin hayata geçirilmesinde büyük önem taşıdığını belirtti. Bu tünelin, Çin hükümetinin Xinjiang’ın kalkınmasına yönelik değişmeyen tutku ve kararlılığını simgelediği de bildirildi.”
www.ekonomigundemi.com.tr