Salesforce ve Perakende Yapay Zeka Konseyi tarafından hazırlanan yeni bir rapor, küresel perakendecilerin mağaza içi ve çevrimiçi alışveriş deneyimlerini kişiselleştirmek ve geliştirmek için üretken yapay zekayı (Generative AI) benimsemeye istekli olduğunu ortaya koyuyor.
Ancak ankete katılan 1.300 perakendecinin neredeyse yarısı verilerini erişilebilir kılmakta zorlanıyor ve yalnızca yüzde 42'si çeşitli veri silolarını birbirine bağlıyor; bu da etkisiz veya hatalı yapay zeka (AI) çıktılarına yol açabiliyor.
Neden önemli:
Perakendecilerin operasyonları kolaylaştırmak, üretkenliği artırmak ve alışveriş yapanlar ve çalışanlar için daha kişiselleştirilmiş deneyimler sunmak için bu teknolojiyi uygulamanın faydasını görmesi nedeniyle, üretken yapay zekanın 2029 yılına kadar perakende sektörü üzerinde 9,2 trilyon dolarlık bir etkiye sahip olması bekleniyor. Ancak müşterilerin yalnızca yüzde 13'ü şirketlerin yapay zekayı etik bir şekilde kullanmaları konusunda tamamen güveniyor ve yüzde 63'ü yapay zeka çıktılarındaki önyargılardan endişe ediyor.
Salesforce perspektifi:
Rob Garf, Salesforce Perakende ve Tüketim Malları Genel Müdürü; “Yapay zeka devrimi veri, güven ve müşteri deneyimiyle ilgilidir. Bu unsurları bir paket olarak anlamadan yapay zekaya tek başına bakmak, perakendecinin sadakat oluşturma ve müşteri ilişkilerini geliştirme becerisine zarar verecektir. Paylaştığımız araştırma, perakendecilerin birleşik bir veri stratejisine olan ihtiyacı daha iyi anlamalarına ve hem alışveriş yapanların hem de iş ortaklarının deneyimini geliştirmek için üretken yapay zekanın nasıl kullanılabileceğini daha iyi anlamalarına yardımcı olacak.”
Sayılara göre:
Perakendeciler kişiselleştirme ve müşteri hizmetleri kullanım senaryoları için üretken yapay zekayı göz önünde bulunduruyor. Perakende sektörü yapay zekanın benimsenmesinden çekinmiyor.
Ankete katılan perakende yöneticileri, çalışanlarının yüzde 36'sının bugün halihazırda üretken yapay zeka kullandığını ve bu sayının 2025 sonuna kadar yüzde 45'e çıkmasının beklendiğini tahmin ediyor.
Bu perakendecilerin yüzde 93'ü, kişiselleştirilmiş e-posta ve ürün önerileri gibi kişiselleştirilen içerikler için halihazırda üretken yapay zekayı kullandıklarını belirtiyor.
Ankete katılanların yüzde 81'i ayrıca özel bir yapay zeka bütçesine sahip olduklarını ve bu bütçenin ortalama yüzde 50'sinin üretken yapay zekaya ayrıldığını belirtiyor.
Bu perakendecilerin üretken yapay zekayı kullanmayı planladığı ilk üç alan ise, müşteri hizmetleri, pazarlama ve mağaza operasyonları olarak belirtiliyor.
Perakendeciler, müşteri hizmetleri kullanım senaryolarına öncelik veriyor ve müşterilere hızlı bir şekilde göndermek için müşteri temsilcilerini son derece kişiselleştirilmiş, otomatikleştirilmiş mesajlar ve içerikler ile güçlendirmeyi arzuluyorlar.
Müşteri hizmetlerinden sonra perakendeciler için ikinci en önemli kullanım alanı, alışveriş yapanlara yönlendirmelere dayalı olarak ürün tavsiye edecek diyalog tabanlı dijital alışveriş asistanları oluşturmak.
Perakendeciler etkili üretken yapay zekayı desteklemek için veri stratejileriyle mücadele ediyor
Ankete göre perakendeciler verilerin öneminin farkında ancak birçoğu hala tüm verilerini nasıl birleştirecekleri ve daha etkili üretken yapay zeka çıktılarının kilidini açmak için müşterilerinin tek bir görünümünü nasıl oluşturacakları üzerinde çalışıyor.
Katılımcıların yalnızca yüzde 17'si müşterilerinin eksiksiz ve tek bir görünümüne sahip olduklarını ve verilerini etkili bir şekilde kullandıklarını bildiriyor. yüzde 49’u hala oluşturmanın ön aşamalarında veya tam bir müşteri veri profili oluşturmayı düşünüyor.
Verilerin birleştirilememesi ve uyumlu hale getirilememesi , bir perakendecinin üretken yapay zeka modelinin etkisiz veya hatalı sonuçlar ya da toksisite ve önyargılar içeren yanıtlar sunmasına neden olabiliyor. Perakendecilerin yüzde 67'si müşteri verilerini tamamen yakalayabildiklerini söylese de yalnızca yüzde 39'u bu verileri tamamen temizleyebildiklerini ve yalnızca yüzde 42'si verileri tamamen uyumlu hale getirebildiklerini söylüyor.
Pek çok perakendeci aynı zamanda verilerini karar vermek (yüzde 40) ve verilerini erişilebilir kılmak (yüzde 47) için kullanmakta zorlanıyor; bu da birçok perakendecinin etkili üretken yapay zeka çıktıları için kullanılmayan önemli miktarda silolanmış veriye sahip olduğunu gösteriyor.
Güven ve etik, üretken yapay zekanın benimsenmesinde giderek daha kritik hale geliyor
Perakendeciler, üretken yapay zekayı çevreleyen güvenlik ve güven risklerinin farkında. Neyse ki bu sorunları çözmeye hazırlar ve bunun için şimdiden adımlar atıyorlar.
Ankete katılan perakendecilerin yüzde 50'si, veri güvenliği standartlarına ve veri gizliliği düzenlemelerine tam olarak uyum sağlayabildiklerini söylüyor.
Perakendeciler, üreten yapay zeka kullanırken algoritmaların önyargılı sonuçlar veya yanıtlar üretmesi durumunda önyargıyı en büyük risk olarak belirtiyorlar – katılımcıların yarısı bunun kendileri için bir endişe kaynağı olduğuna dikkat çekiyorlar. Önyargının yanı sıra, perakendeciler hayal ürünü oluşturma (38%) ve toksisite (35%) risklerini de büyük riskler olarak görüyorlar.
Yüzde 62'si, teknolojide üretken yapay zekanın etik kullanımı ve güvenilir ve tarafsız çıktılara ilişkin taahhütler söz konusu olduğunda şeffaflık, veri güvenliği ve gizliliği ele alacak yönergelere sahip olduğunu bildiriyor.
Perakende yapay zeka konseyi perspektifi:
Jenna Posner, Solo Markalar CDO'su ve Perakende Yapay Zeka Konseyi Başkan Yardımcısı; “Günümüzün perakende ortamında yapay zeka yalnızca oyunu değiştirmekle kalmıyor, tüm oyun planını yeniden şekillendiriyor. Yalnızca satıcılara arka planda yardımcı olmakla kalmıyor, aynı zamanda müşterinin alışveriş yolculuğunda ortaya çıkan ve yükselen bir başrol oyuncusu haline geliyor. Yapay zeka artık ihtiyaçları öngörmek, deneyimleri özelleştirmek ve alışverişi işlem temelli bir görevden kişiselleştirilmiş ve gelişen bir maceraya dönüştürmek için zorunludur.”
Daha fazla bilgi:
Perakende Yapay Zeka Konseyi ve girişimleri hakkında daha fazla bilgiyi buradan edinebilirsiniz.
En son Salesforce Alışveriş Endeksi'ni ve Alışveriş Insights Genel Merkezi'ndeki diğer perakende verilerini görün.
Daha fazla tüketici alışveriş trendi için Salesforce'un Bağlantılı Müşteri Durumu Raporuna göz atın.
www.ekonomigundemi.com.tr