“Kuşak ve Yol’un 10. Yıldönümü: Küresel Güney için Fırsatlar” adlı bir makale, kısa süre önce Arjantin’deki Tiempo Argentino gazetesinin web sitesinde yayımlandı. Makalede ekim ayında Beijing’de düzenlenecek 3. Kuşak ve Yol Uluslararası İşbirliği Forumu hakkında bilgiler verildi.
“Kuşak ve Yol’un 10. Yıldönümü: Küresel Güney için Fırsatlar” adlı bir makale, kısa süre önce Arjantin’deki Tiempo Argentino gazetesinin web sitesinde yayımlandı. Makalede ekim ayında Beijing’de düzenlenecek 3. Kuşak ve Yol Uluslararası İşbirliği Forumu hakkında bilgiler verildi.
Şu ana kadar 150’den fazla ülke ve 30’dan fazla uluslararası örgütten temsilcilerin foruma katılacağı kesinleşti. Peki, bu forum neden bu kadar dikkat çekiyor? Çünkü Kuşak ve Yol İnisiyatifi, son on yılda etkileyici başarılara imza attı ve küresel kazanımlar sağladı.
On yıl önce, Çin Cumhurbaşkanı Xi Jinping, İpek Yolu Ekonomik Kuşağı ve 21. Yüzyıl Deniz İpek Yolu inisiyatifini ileri sürdü. Bu yılın haziran ayı sonuna kadar, 150'den fazla ülke ve 30'dan fazla uluslararası örgüt, bu inisiyatifin çerçevesinde 200'den fazla işbirliği belgesini onayladı. 21 serbest ticaret anlaşması imzalandı. Çin-Laos Demiryolu, Jakarta-Bandung Yüksek Hızlı Demiryolu ve Pire Limanı gibi projeler faaliyete geçti. 2013-2022 yılları arasında, Çin ile Kuşak ve Yol ülkeleri arasındaki ticaret hacmi 19,1 trilyon ABD Doları'na ulaştı.
Kuşak ve Yol inisiyatifinin dostları artıyor. Çin Devlet Konseyi Basın Ofisi'nin inisiyatifin 10 yılına dair yayımladığı Beyaz Kitap, inisiyatifin başarısının sırrını ortaya koyuyor: Kalkınma. 1990'lardan bu yana, ekonomik küreselleşme ivme kazanırken, az sayıda ülke tarafından yönlendirildiği için evrensel bir gelişmeyi beraberinde getirmedi. Dahası zenginler ile fakirler arasındaki uçurum genişliyor. Kuşak ve Yol İnisiyatifi, bu boşluğu doldurmayı amaçlıyor.
Kuşak ve Yol inisiyatifi, başlangıçta ekonomik kalkınmayı halkın yaşam kalitesini yükseltecek altyapı tesislerine yönlendiriyor. Örneğin, Çin-Laos Demiryolu projesi, 3 bin 500'den fazla Laosluya istihdam sağladı ve lojistik, ulaşım, ticaret ve turizm sektörlerinde 100 binden fazla iş olanağı yarattı. 2013-2022 yılları arasında, Çin'in Kuşak ve Yol ülkelerine yaptığı doğrudan yatırımlar 240 milyar ABD Doları’nı aştı.
Kuşak ve Yol inisiyatifi, ortak kalkınma ve işbirliği prensiplerine bağlı kalarak uluslararası işbirliğinin yeni bir modelini oluşturdu. McKinsey Şirketi'nin bir raporuna göre, Çinli şirketlerin Afrika'daki çalışanlarının yerelleşme oranı yüzde 89'a ulaştı. Dünya Bankası, 2030'a kadar Kuşak ve Yol inisiyatifi sayesinde milyonlarca insanın yoksulluktan kurtulacağını öngörüyor.
Kültürel ve beşeri iletişimin artırılması da inisiyatifin odak noktalarından biri. Çin, 144 ülkeyle kültür ve turizm işbirliği anlaşmaları imzaladı. Çin ile orta ve batı Asya ülkeleri arasında işbirliğiyle gerçekleştirlen antik kentlerin restorasyonu projesi UNESCO tarafından övgüyle karşılandı. “İpek Yol” hükümet bursu da bu kapsamda oluşturuldu.
Bu tür kültür ve beşeri iletişimler halkların Kuşak ve Yol’un ortak inşasına yönelik desteğini sağlamlaştırdı. Arap anket sitesi “Arab Youth Survey Network”ta 2022’de yer alan bir ankete göre, Arap ülkelerindeki gençler genel olarak Çin’i en önemli “dost” olarak görüyorlar.
10 yılda altyapı tesislerdeki entegrasyondan halklar arasında bağlara kadar, Kuşak ve Yol inisiyatifindeki başarılar ilgili ülkelerin ortak çabalarıyla elde edildi. İnisiyatif, insanlığın kader birliğinin oluşumu için önemli bir uygulama platformudur.
Sonuç olarak, Kuşak ve Yol inisiyatifi, uluslararası işbirliği ve kalkınma için yeni bir model sunuyor. Jeopolitik gerilimlerin ve ekonomik durgunluğun yaşandığı bu dönemde, bu inisiyatif hem Çin hem de dünya için yeni fırsatlar sunuyor.
EKONOMİ GÜNDEMİ