Kuşak ve Yol Uluslararası Forumu’nun düzenlenmesinden birkaç gün önce, Kuşak ve Yol İnisiyatifi’nin tarihini, prensiplerini, beklentilerini, uygulama yollarını, kazanımlarını ve anlamını kapsayıcı bir şekilde anlatan bir beyaz kitap, Çin hükümeti tarafından yayımlandı. Beyaz kitapta, Kuşak ve Yol İnisiyatifi’nin Çin tarafından başlatıldığı ancak tüm dünyanın faydalandığı belirtildi.
Kuşak ve Yol Uluslararası Forumu'nun düzenlenmesinden birkaç gün önce, Kuşak ve Yol İnisiyatifi'nin tarihini, prensiplerini, beklentilerini, uygulama yollarını, kazanımlarını ve anlamını kapsayıcı bir şekilde anlatan bir beyaz kitap, Çin hükümeti tarafından yayımlandı. Beyaz kitapta, Kuşak ve Yol İnisiyatifi'nin Çin tarafından başlatıldığı ancak tüm dünyanın faydalandığı belirtildi.
Tarihi anlar yeniden canlanıyor
“İki bin yıl önce, atalarımız dostane iletişim arzusuyla bozkırlar ve çöllerden geçerek Asya'yı Avrupa ve Afrika'ya bağlayan İpek Yolu'nu açtı ve insanlık tarihinde görkemli bir temas dönemini başlattı.” Beyaz Kitap'ın önsözü, romantik ve duygusal ifadelerle Kuşak ve Yol İnisiyatifi'nin tarihi ve kültürel bağlarını vurguluyor.
Eski İpek Yolu'ndaki deve kervanlarının yerini bugün “demir kervanları” alıyor. Günümüzdeki Çin-Avrupa demiryolu seferleri, Asya'daki 100'ü aşkın şehirden geçerek Çin'in 112 şehrini 25 Avrupa ülkesinin 200'den fazla şehriyle bağlıyor.
Çin Cumhurbaşkanı Xi Jinping 2013 yılında, “İpek Yolu Ekonomik Kuşağı” ve “21. Yüzyıl Deniz İpek Yolu”nu ortaklaşa inşa etme çağrısında bulundu. Daha sonra Kuşak ve Yol İnisiyatifi olarak adlandırılan bu girişim, kadim İpek Yolu'nun manevi mirasından yararlanarak, çağdaş ruhu ve kültürü taşıyor ve insanlığın ortak geleceğini oluşturmak için bir uygulama platformu yaratıyor.
İnisiyatif, 150’den fazla ülkenin kalkınma coşkusuna yol açıyor
Küresel sorunlar ve zorluklar karşısında, “Kuşak ve Yol” hem sorunlara çözüm getiriyor hem de spesifik uygulama yollarını gösteriyor. Kuşak ve Yol Beyaz Kitabı, somut örnekler ve çok sayıda veri ile geçen 10 yıllık “çalışma defteri”ni sunuyor.
“Melek yolculuğu” projesi kapsamında doğuştan kalp hastalığı olan Afgan çocuklar Çin’de ücretsiz ameliyat oldu.
Haziran 2023 sonu itibarıyla, 150'den fazla ülke ve 30'dan fazla uluslararası örgüt Kuşak ve Yol İnisiyatifi'ne ilişkin işbirliği belgelerini imzaladı. Son 10 yılda, “Kuşak ve Yol”un ortak inşası, bir Çin girişiminden uluslararası bir uygulamaya, kavramdan eyleme, vizyondan gerçeğe dönüştü. Somut sonuçlar elde eden inisiyatif, popüler bir uluslararası kamu ürünü ve uluslararası işbirliği platformu haline geldi.
Laos, “kara ile çevrili ülke”den “kara ile bağlantılı ülke”ye dönüştü. Maldivler ilk denizaşırı köprüsüne sahip oldu. Endonezya yüksek hızlı demiryolu çağına girdi. Doğu Afrika'da, sınırötesi bir elektrikli demiryolu olan Addis Ababa-Cibuti Demiryolu hizmete açıldı. Dünya Bankası, “Kuşak ve Yol” ortak inşasına yapılan yatırımların 2030 yılına kadar 7,6 milyon insanı aşırı yoksulluktan, 32 milyon insanı ise orta düzey yoksulluktan kurtaracağını öngörüyor.
Kenya'daki Nairobi-Malaba Demiryolu'nun ilk kısmı 16 Ekim 2019'da trafiğe açıldı. Proje 20.000'den fazla istihdam yarattı.
“Kuşak ve Yol” İnisiyatifi, gelişmekte olan ülkelerin çoğunun bağlantılarını ve ekonomik kalkınmasını kısıtlayan temel engelleri çözmeye odaklanır, yoksulluğu azaltma kapasitesini artırır.
Maputo Eyaleti, Mozambik'te bulunan Picoco Köy Okulu'ndaki çocuklar, arkalarında yükselen okul binasının önünde poz veriyorlar. Bu bina, Çin'in sağladığı destekle uydu televizyon alıcı ekipmanlarına sahip.
İnisiyatif, insanoğlunun ortak geleceği için kalkınma modeli sunuyor
Dünya, yönetişim açığı olarak bilinen ciddi bir sorunla karşı karşıya. Kuşak ve Yol İnisiyatifi, kapsamlı istişare, ortak katılım ve ortak faydaları vurgulayarak küresel yönetişim anlayışını yeniden şekillendiriyor. Bu anlayış, Birleşmiş Milletler ve Çin-Afrika İşbirliği Forumu gibi uluslararası platformların temel belgelerine dâhil edilmiştir. “Kuşak ve Yol” İnisiyatifi, insanlığın ortak geleceğini inşa etme yolunda somut bir adım olarak, uluslararası ilişkilerde yeni bir paradigma oluşturuyor ve küresel yönetişim sisteminin daha adil ve makul bir biçimde gelişmesine katkıda bulunuyor.
EKONOMİ GÜNDEMİ