Bağımsız pazar ve kamuoyu araştırma şirketi AGS Global’in gerçekleştirdiği araştırma hem toplumun Kasım ayı indirimlerine yaklaşımına hem de kategori bazlı fiyat trendlerine ışık tutuyor.
Türkiye, tüm dünyayla eş zamanlı olarak Muhteşem Cuma, Efsane Kasım gibi indirim kampanyalarıyla dolu bir ayı geride bıraktı. Önceleri Kasım’ın son haftasıyla sınırlı kalan bu kampanyalar artık Kasım ayının tamamına yayılmış durumda.
Katılımcıların 3’te 2’si indirim furyasına katıldı
1-3 Aralık 2023 tarihleri arasında 864 kişinin katıldığı araştırmanın katılımcılarının üçte ikisi (yüzde 65,7) Kasım ayı indirimi kapsamında alışveriş yaptığını belirtirken, yüzde 34,3’ü ise bu Kasım ayı indirimlerinden faydalanmadığını ifade ediyor. Diğer yandan, Kasım ayında indirim kapsamında alışveriş yapanların yarısından fazlası (yüzde 56,3) online mecrayı tercih ettiğini belirtirken, sepetini hem online hem fiziksel mecralardan dolduranların oranı ise yüzde 40,8.
Alışveriş sepetinde ihtiyaçlar var
Kasım ayı indirimlerinden faydalanan her 10 katılımcıdan 9’u (yüzde 91,6) sadece ihtiyacı olan şeyleri aldığını söylemekte olup, bu yıla enflasyon damga vurmuş gibi gözüküyor. “İhtiyacım olmayan şeyleri de aldım” diyenlerin oranı ise yüzde 8,4.
Katılımcılara en çok alışveriş yaptıkları kategoriler çoklu cevap ışığında sorulduğunda ise “kişisel bakım” (yüzde 67,6) her 3 Kasım furyasından yararlanan alışverişçinin listesinde ilk sırada yer alırken, onu giyim, ayakkabı ve aksesuar (yüzde 62) ile tüketici elektroniği (yüzde 42,3) izliyor. Bu kategoride gıda cevabını verenlerin oranı yüzde 16,9 ile sınırlı kalırken, ev bakım ürünleri alanların oranı ise yüzde 14,1. Kasım ayında en az indirimlerinden faydalanılan kategori ise tiyatrodan kitaba birçok ürün ya da hizmeti içeren eğlence-kültür (yüzde 4,2).
İndirime inanmıyoruz, alışverişsiz de kalmıyoruz
Kasım ayı kampanyalarına ilgi göstermeyen her 10 kişiden 6’sının en temel gerekçesi “indirimlere inanmamak” olurken, “ihtiyacı olmayanların” oranı ise yüzde 35,1. Fiyatları uygun bulmayanlar (yüzde 16,2), bütçesi yetmetenler (yüzde 10,8) ve aradığı ürünü bulamayanlar ise yüzde 2,7.
Kasım ayı indirimlerinin genel algısı tüm katılımcılara sorulduğunda ise yüzde 57,4’ü Kasım kampanyalarının gerçek anlamda indirimi yansıtmadığını ifade ederken, kararsızların oranı yüzde 20,4 oldu. Kasım kampanyalarını inandırıcı bulanlar ise yüzde 22,2 ile sınırlı kaldı.
İndirimin yıldızları, giyim ve kozmetik oldu
Araştırma kapsamında online veri toplama şirketi SenkronData işbirliğiyle gerçekleştirilen özel çalışmada ise on binlerce ürün pazaryerlerinden ve marka web sitelerinden taranarak önceki aya göre fiyat trendleri incelendi ve böylece Kasım indirimlerinin gerçek bir indirimi yansıtıp yansıtmadığı analiz edildi. Buna göre Kasım boyunca fiyatı en çok inen ürünler t-shirt (yüzde 29,1) ve sweatshirt (yüzde 26,8) gibi giyim eşyaları olurken, onu kozmetik (yüzde 21,9) izledi. Aksesuarlar (yüzde 19,9) ve pantolon-şortlar (yüzde 16,4) buna eklendiğinde fiyatı Ekim ayına göre ortalamada en çok inen ürünler moda ürünleri oldu.
Aynı analiz kapsamında fiyatı önceki aya göre sabit kalan ürünler ise sırasıyla telefon, beyaz eşya ve ankastre, smart home ürünleri, bisküvi ve çikolata ile soslar oldu.
Araştırma sonuçlarını kamuoyu için değerlendiren AGS Global Kurucusu ve CEO’su Ahmet Güler, araştırmada madalyonun iki yüzüne baktıklarını vurguladı. Güler, “Bir yanda tüketicilerin Kasım ayı indirimlerine yaklaşımına odaklandık. Diğer yandan ise partnerimizle birlikte hangi ürünlerin gerçekten indirime tabi tutulduğunu gerçek zamanlı fiyat trend analizi ile takip ettik. Bu yıl enflasyonist baskının da etkisiyle “indirimlerin gerçekliğine” ilişkin şüpheci algının güçlendiğini gördük”dedi ve sözlerini şöyle tamamladı:
“Diğer yandan, tüketiciler olarak indirime inanmadık ancak alışverişsiz de kalmadık. Araştırma markalar için enflasyonist ortamda hem tüketiciye karşı samimi olmanın hem de dinamik fiyatlamanın önemini bir kez daha hatırlattı”.
SANAYİ HABER AJANSI
www.ekonomigundemi.com.tr