Bu değerler aylık olarak yüzde 5,6; yılbaşından bu yana ise yüzde 2,7 oranında bir gerilemeye işaret ediyor. Bu tablonun ortaya çıkmasındaki en önemli etkenler ise en başta artan maliyet baskısı nedeniyle özellikle bölge ihracatının lokomotifi olan yaş meyve sebze sektöründe rekabetçi fiyat avantajının kaybı yanında önemli pazarlarımız mahiyetindeki Avrupa Ülkeleri’ne yönelik sevkiyatta gümrük kapılarında yaşanan engellemeler gibi lojistik sorunlar, Rusya’dan ihracat bedellerinin tahsilindeki aksaklıklar ve küresel olumsuz ekonomik tablo şeklinde özetlenebilir.
Bununla birlikte 1673 firmamız yılın ilk çeyreğinde 148 ülke ve bölgeye ihracat gerçekleştirdi. Yılın ilk 3 ayında en fazla ihracatı yaş meyve sebze sektörümüz gerçekleştirirken, en fazla ihracat Çin’e yapıldı.
Ürün Grubu
01.03.2023 – 31.03.2023
01.03.2024 – 31.03.2024
DEĞİŞİM %
FOB USD
FOB USD
FOB USD
Yaş Meyve ve Sebze
93.045.790
79.587.149
-14,46 %
Maden ve Metaller
33.662.217
36.746.859
9,16 %
Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri
27.758.293
25.952.355
-6,51 %
Kimyevi Maddeler ve Mamulleri
25.727.208
21.317.576
-17,14 %
Çimento Cam Seramik ve Toprak Ürünleri
7.230.453
9.469.242
30,96 %
Diğer
57.519.442
58.095.034
1 %
Toplam
244.943.403
231.168.215
-5,62 %
Batı Akdeniz’den Mart ayında en fazla ihracat gerçekleştiren ilk 5 sektöre baktığımızda yaş meyve sebze sektörümüzün 79,5 milyon dolar, maden ve metaller sektörümüzün 36,7 milyon dolar, ağaç orman ürünleri sektörümüzün 25,9 milyon dolar, kimya sektörümüzün 21,3 milyon dolar, çimento cam seramik ve toprak ürünleri sektörümüz ise 9,4 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiği görüldü.
Covid ve sonrasında uzun süre ihracatta ciddi sıkıntılar yaşayan doğaltaş ağırlıklı maden ve metaller sektörü ise ciddi toparlanma sinyalleri verdi.
Ülke
01.03.2023 – 31.03.2023
01.03.2024 – 31.03.2024
DEĞİŞİM %
FOB USD
FOB USD
FOB USD
RUSYA FEDERASYONU
18.289.298
16.401.914
-10.32 %
ÇİN HALK CUMHURİYETİ
11.859.853
15.909.642
34,15 %
UKRAYNA
12.998.904
13.245.907
1,90 %
ALMANYA
16.231.430
12.793.743
-21,18 %
ROMANYA
12.580.240
12.421.965
-1,26 %
DİĞER
172.983.678
160.395.044
-7,27 %
Toplam
244.943.403
231.168.215
-5,62 %
Mart ayında Bölgemizden en fazla ihracat, ödeme almada büyük sorunlar yaşanan Rusya’ya gerçekleşti. Bu büyük olumsuzluğa rağmen Rusya’ya yüzde 10,32 oranındaki gerileme ile 16,4 milyon dolar ihracat gerçekleşti. Covid sürecinde ve sonrasında ihracatın ciddi oranda gerilediği Çin, eski günlerine döndü ve ihracatçıların azimli çalışmalarıyla ihracat rakamları rekor sevide arttı. Çin’e Mart ayında yüzde 34,1 oranında artışla 15,9 milyon dolar ihracat gerçekleşti. Listenin üçüncü sırasında savaşın devam ettiği Ukrayna yer aldı ve bu ülkeye yüzde 1,90 oranında artışla 1,2 milyon dolar ihracat yapıldı. Almanya, Mart ayında ihracatımızın yüzde 21,1 oranında düştüğü bir ülke oldu ve Almanya’ya 12,7 milyon dolar ihracat yapıldı. Beşinci sıradaki Romanya ise 1,26 oranında gerileme ile 12,4 milyon dolar ihracat yapılan bir diğer Avrupa ülkesi oldu.
Ürün Grubu
01.01.2023 – 31.03.2023
01.01.2024 – 31.03.2024
DEĞİŞİM %
FOB USD
FOB USD
FOB USD
Yaş Meyve ve Sebze
266.053.010
235.763.394
-11,38 %
Maden ve Metaller
95.928.756
110.600.610
15,29 %
Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri
68.151.604
73.565.853
7,94 %
Kimyevi Maddeler ve Mamulleri
64.161.429
62.130.745
-3,16 %
Çimento Cam Seramik ve Toprak Ürünleri
21.185.887
23.029.380
8,70 %
Diğer
156.453.662
148.727.888
-0,49 %
Toplam
671.934.348
653.817.870
-2,70 %
Batı Akdeniz’den 1 Ocak ila 31 Mart tarihleri arasında en fazla ihracatı, yaşanan tüm olumsuz gelişmelere rağmen 235,7 milyon dolar ile yaş meyve sebze sektörü gerçekleştirdi. Sektörümüzün ihracatı geçen yılın 3 aylık dönemine kıyasla yüzde 11,3 oranında geriledi. Listenin ikinci sırasında ise 110,6 milyon dolar ihracatla doğaltaş ağırlıklı maden ve metaller sektörü yer aldı. Sektörümüzün ihracatı geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 15,29 oranında arttı ve Bölgemizin en güçlü iki sektöründen birisi olmaya devam etti. Bu artışta sektörün yarısından fazlasını temsil eden bölgemizin önemli ihraç kalemi olan doğaltaş ürünlerinde kaydedilen olumlu gelişmeler rol oynadı. Nitekim doğaltaş ürünleri ihracatı yılın ilk üç ayında yüzde 15 artışla 65 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti.
Listenin üçüncü sırasında yer alan ağaç mamulleri ve orman ürünleri sektörümüzün ihracatı yüzde 7,94 oranında artarak 73,5 milyon dolar olurken, dördüncü sırada yer alan kimya sektörü yüzde 3,16 oranında gerileme ile 62,1 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. Beşinci sırada yer alan çimento cam seramik ve toprak ürünleri sektörümüz ise yüzde 8,7 oranında artışla 23 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi.
Ürün Grubu
01.01.2023 – 31.03.2023
01.01.2024 – 31.03.2024
DEĞİŞİM %
FOB USD
FOB USD
FOB USD
Çin Halk Cumhuriyeti
38.326.547
48.839.962
27,43 %
Rusya Federasyonu
59.165.645
45.534.212
-23,04 %
Almanya
48.139.895
42.157.110
-12,43 %
Ukrayna
38.568.151
37.368.352
-3,11 %
Romanya
34.687.359
34.747.174
0,17 %
Diğer
453.046.751
445.171.060
-1,7 %
Toplam
671.934.348
653.817.870
-2,70 %
Antalya, Burdur ve Isparta illerinden 3 aylık dönemde en fazla ihracatın gerçekleştiği ülke yüzde 27,43 oranında artışla ve 48,8 milyon dolar ihracatla Çin oldu. Ödeme sistemlerindeki probleminin hala devam ettiği Rusya, listenin ikinci sırasında yer aldı. Rusya’ya yüzde 23 oranında gerileme ile 45,5 milyon dolar ihracat gerçekleşti. Yine yapısal sorunların yaşandığı Almanya listenin üçüncü sırasında yer aldı. Almanya’ya yüzde 12 oranında gerileme ile 42,1 milyon dolar ihracat gerçekleştirildi. Savaşın devam ettiği Ukrayna, yüzde 3,11 oranında gerileme ve 37,3 milyon dolar ihracatla listenin dördüncü sırasında yer aldı. Beşinci sırada bulunan Romanya’ya ise 0,17 oranında artışla 34,7 milyon dolar ihracat gerçekleştirildi.
BAİB Yönetim Kurulu olarak bölge ihracatını artırmak ve yılın ilk aylarında ortaya çıkan olumsuz havayı dağıtmak için hedef pazarlara yönelik destekler yanında başlıca ihracatçı sektörlerimiz olan yaş meyve sebze ve doğaltaş ürünlerine yönelik olarak önemli pazarlarda kapsamlı bir tanıtım/pazarlama stratejisi olan Turquality tanıtım atağının startını Ticaret Bakanlığımız desteği ile veriyoruz. Ayrıca, Mart ayında Çin’deki önemli bir doğaltaş fuarına BAİB olarak katılım sağladık, bu sektördeki firmalarımız geçtiğimiz ayın ilk haftasında da Katar’ın başkenti Doha’da düzenlenen bir heyetimiz vesilesiyle ürünlerini tanıtma imkanı buldular. Bayram sonrasında S.Arabistan’a yönelik bir gıda heyetimiz olacak firmalarımızın bu heyete ilgisi büyük. Yine ileriki dönemde İspanya’ya yaş meyve sebze sektörüne yönelik bir UR-GE heyeti için hazırlıklarımızı tamamladık. Bunlar yılın ilk yarısı için çalışma yürüttüğümüz projelerimizin bazıları.
Bölge ihracatımızın arttırılmasına yönelik olarak heyet ve fuar organizasyonlarına ilave olarak eğitim faaliyetlerine de devam ediyor ve önümüzdeki dönemde hayata geçireceğimiz, ülke genelinde uygulanan öncü projelerden biri mahiyetindeki, bir yıl sürecek e-ihracat danışmanlık projemiz ile potansiyeli olan yeni firmalarımızı ihracat ailesine daha etkin katılmaya hazırlamayı hedefliyoruz.
Kaynak: SANAYİ HABER AJANSI
www.ekonomigundemi.com.tr