Yazar Chen Tingyao’un yazısına göre ABD Ticaret Bakanlığı 23 Eylül’de Çin yazılım ve donanımının Amerikan otoyollarında bağlantılı araçlarda ve sürücüsüz araçlarda kullanılmasını yasaklama planını ortaya koydu.
Yazar Chen Tingyao'u yazısına göre ABD Ticaret Bakanlığı 23 Eylül’de Çin yazılım ve donanımının Amerikan otoyollarında bağlantılı araçlarda ve sürücüsüz araçlarda kullanılmasını yasaklama planını ortaya koydu. Bu plan uluslararası kamuoyunda geniş şekilde eleştirilerle karşılandı.
Çin Binek Otomobil Birliği (CPCA) Genel Sekreteri Cui Dongshu, dünya geneline bakıldığında, Çin’in akıllı bağlantılı araçlar (ICV) alanındaki yazılım ve donanımlarının büyük ölçekli ve seri olarak üretildiğini, uluslararası standartlara uygun olduğunu ve Çin’in endüstri ve tedarik zincirlerinin de en güvenli ve etkili olduğunu ifade etti.
Yazar Tingyao'un yazısında “Şu an Çin’in ABD’ye yaptığı araç donanımı ihracatının esas olarak lastik ve tekerlek göbeği gibi temel parçalardan oluştuğuna, yazılımın ağırlıklı olarak otonom sürüş sistemleriyle ilgili olduğuna ve ABD’ye çok az ihraç edildiğine işaret eden Cui, ABD’nin yeni “yasağının” son derece büyük bir hata olduğunun, aslında ABD’nin daha fazla “ayrışmaya” çalıştığının ve bunun küresel otomotiv endüstrisine daha fazla belirsizlik getireceğinin altını çizdi” denildi.
2023’ten bu yana ABD sürekli Çin’in otomotiv endüstrisine karşı çeşitli girişimlerde bulunuyor. Komple araçların ithalatını kısıtlamaktan, sistem ve parçaları yasaklamaya kadar ABD, Çin’in ürettiği elektrikli araçları ile akıllı araçlardan oluşan endüstriyel zincirin tamamını hedef alıyor.
Reuters Haber Ajansı’nda yer alan bir yoruma göre, ABD’nin söz konusu girişimleri son derece rekabetçi olan Çin araçlarının ABD pazarına girmesini önlemeyi ve böylece ABD’nin otomotiv endüstrisinde bağlantılı araçlar tedarik zincirinin kurulması için zaman kazanmayı amaçlıyor.
Tingyao'un yazısında şu ifadeler yer aldı:
“Bazı analistler ise ABD’nin akıllı bağlantılı araçlar alanında Çin’in yazılım ve donanımının kullanılmasını yasaklamasının, kendisinin bazı bağlı sistemlere kötü amaçlı yazılım yükleme niyetini yansıttığı görüşünde.
ABD’nin söz konusu girişimin arkasındaki siyasi niyeti ise Çin Dışişleri Üniversitesi’nden Profesör Li Haidong şu şekilde değerlendirdi: “Normal ekonomik faaliyetleri “ulusal güvenlik” sepetine sokmak, ABD’li siyasetçilerin son yıllarda Çin’i karalamak ve bastırmak için her zaman başvurduğu bir yöntemdir ve aynı zamanda halk arasında Çin karşıtı bir fikir birliği oluşturmak için kullandığı bir yöntemdir. Amaçları ise sonraki aşamada Çin’e yönelik daha aşırı politika için kamuoyu temelini oluşturmaktır.”
Öte yandan CNN, ABD’nin yasağı duyurma zamanının ilgi çekici olduğunu kaydetti. Genel seçimler yaklaşırken ABD’de iki parti arasındaki seçim kampanyaları giderek hızlanıyor. Seçim kampanyalarında Çin’e karşı sert tutum almak bir koz haline geldi.”
Gerçekler defalarca şunu kanıtladı: Endüstriyel zinciri kesmek için idari emirleri kullanmak, özellikle küresel endüstriyel zincirin derinlemesine entegre olduğu akıllı bağlantılı araçlar alanında işe yaramaz. Son derece entegre ve karmaşık bir sektör olarak, otomotiv yazılım ve donanımının değiştirilmesi, karmaşık uyumluluk testlerini, sertifikasyon süreçlerini ve maliyet hususlarını içermektedir ve bunların kısa sürede başarılması zordur.
Tingyao'un yazısında şu ifadeler yer aldı:
“Sorun Çin’de ticaret ihlallerinin bulunması değil, ABD’nin stratejik hatalar yapmasıdır.” Bu cümle, ünlü ABD’li ekonomist Joseph Stiglitz’in Çin-ABD ekonomik ve ticari sürtüşmelerine ilişkin görüşüdür. Plana göre, Washington yönetiminin 30 gün içinde Çin araçlarına yönelik yeni “yasak” hakkında kamuoyudan görüş alması gerekiyor.
Washington yönetimi yerli sektörün taleplerini karşılayarak derhal hem kendisine hem de başkalarına zarar veren bu girişimi durdurmalı.”
www.ekonomigundemi.com.tr