Çinli şirketler, diğer ülkelerden şirketlere teknoloji ve markalarını transfer etmeye başlıyor. Çin’de batarya sektöründeki hızlı yükseliş, küresel otomotiv sektörüne köklü bir değişim getiriyor.
Yüz yıl önce, Henry Ford çağdaş otomotiv üretimini kökünden değiştirirken, tüm dünyadan mühendisler ABD’ye akın etmeye başlamıştı. Günümüzde de otomotiv devi Volkswagen, batarya imalatı hakkında bilgi almak için Çin’e 300 mühendis gönderdi. Çin merkezli CATL şirketi, ABD’li Ford Motor’un batarya fabrikası kurmasına yardımcı oldu… Çinli şirketler, diğer ülkelerden şirketlere teknoloji ve markalarını transfer etmeye başlıyor. Çin’de batarya sektöründeki hızlı yükseliş, küresel otomotiv sektörüne köklü bir değişim getiriyor.
Çin Sanayi ve Bilişim Bakanlığı tarafından kısa süre önce verilen bilgiye göre, 2023 yılında Çin’in toplam lityum iyon pil ihracatı önceki yıla kıyasla yüzde 87,1 artarak 127,4 gigavat saate ulaştı.
7 yıldır dünyanın en büyük batarya piyasasına sahip Çin’in en büyük ihracat piyasası ise Avrupa. Avrupa’yı ABD ve Güneydoğu Asya takip ediyor. Aynı zamanda, dünya genelindeki araçlarda en çok kullanılan bataryalar sıralamasında yer alan 10 üreticiden 6’sını Çinli işletmeler oluşturdu.
Nikkei Asia’nın haberinde, ABD’li elektrikli araç devi Tesla’nın bataryalarında kullanılan malzemelerin yüzde 40’ını Çinli şirketlerin sağladığı belirtildi. The New York Times’in konuyla ilgili haberinde de “Çin, batarya üretimi açısından büyük kapasiteye sahip. Çin’in yardımı olmadan ABD yeşil ekonomi hedefini gerçekleştiremez.” ifadelerine yer verildi.
Çin Binek Otomobil Birliği (CPCA) Genel Sekreteri Cui Dongshu, yaptığı açıklamada, ülkede lityum iyon pil üretimi için eksiksiz bir sanayi zinciri kurulduğunu belirtti.
Verilere göre, Çinli şirketler küresel batarya piyasasında yüzde 60’lık paya sahip. Çin menşeli yeni enerjili otomobillerin üretim ve satışı da küresel piyasanın yüzde 60’ını aştı. Çin, son 9 yılda yeni enerjili otomobillerin üretimi ve satışında dünyada ilk sırada yer alıyor. Bu durum, lityum iyon pillerin geliştirilmesine büyük katkı sağladı.
Diğer yandan, lityum iyon pillerin üretiminde kullanılan malzemelerin çoğu Çin’den tedarik ediliyor. 2023 yılında elektrolit ve diyafram gibi kritik malzemelerin yüzde 80’inin Çin tarafından sağlandığı bildirildi.
Hem kalitesi hem de uygun fiyatıyla öne çıkan Çin menşeli lityum iyon piller, dünyadaki elektrikli otomobil şirketleri tarafından tercih ediliyor. Çin Otomobil Üreticileri Derneği (CAAM) tarafından açıklanan verilere göre, lityum iyon pile ilişkin patentlerin yüzde 74’ü Çinli şirketlere verildi. Dernek, ayrıca Çin’in elektrikli araç motoru imalatında dünyada ilk sırada yer aldığını açıkladı.
SANAYİ HABER AJANSI
www.ekonomigundemi.com.tr