Ticaret Bakanlığı, 2024 yılında indirimli satış kampanyalarına ilişkin mevzuata aykırı olduğu tespit edilen reklamlara ilişkin 41, 3 milyon TL idari para cezası uygulandığını bildirdi.
Bakanlığın açıklamasında, Reklam Kurulu tarafından 2024 yılından bugüne kadar bin 705 adet aldatıcı reklam ve haksız ticari uygulamaya toplam 277,6 milyon TL para cezası uygulandığı bildirildi.
Yapılan açıklamada, Reklam Kurulu’nun 352 sayılı toplantısı, tüketicileri, aldatan, yanıltan, tecrübe ve bilgi eksiklerini istismar eden reklamlar ile haksız ticari uygulamaları incelemek üzere 12 Aralık 2024 tarihinde gerçekleştiği aktarıldı.
Toplantıda Kasım ayında 213 adet dosyadan 196’sı mevzuata aykırı bulunduğu ifade edilen Ticaret Bakanlığı’nın açıklamasında, “Söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma cezası ile toplam 54,3 milyon TL idari para cezası uygulamasına karar verildi.” denildi.
Ticaret Bakanlığı’nın açıklamasında indirimli satış kampanyalarına ilişkin denetimlerin hala sürdürüldüğü belirtildi. Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre, Kasım ayında yapılan “Efsane Kasım”, “Black Friday”, “Şahane Cuma” gibi farklı kampanya isimleriyle tüketicilere sunulan indirimli satış reklamlarına ilişkin incelemeler, Reklam Kurul gündeminde önemli bir yer aldı. Bu kapsamda 2024 yılı Kasım ayı indirimlerine ilişkin resen ya da şikayet başvurusu üzerine 64 adet dosya işleme alındı. Kurul tarafından yapışan değerlendirme sonucunda, 57 adet dosya mevzuata aykırı bulunarak, toplam 27, 4 milyon TL idari para cezası uygulanmasına karar verildi. Böylece 2024 yılında indirimli satış kampanyalarına ilişkin mevzuata aykırı olduğu tespit edilen reklamlara ilişkin 41, 3 milyon TL idari para cezası uygulandı.
Bakanlığın açıklamasında incelemelerin amaçları hakkında şunlar kaydedildi:
“Tüketici mağduriyetlerinin arttığı söz konusu indirim dönemleri için alınan bu incelemeler ile, gerçeğe aykırı şekilde gösterilen gölge fiyatlar üzerinden sahte indirim algısı oluşturmak suretiyle tüketicilerin alışveriş tercihlerinin bilinçli bir şekilde manipüle edilmesinin önlenmesi, olduğundan daha yüksek indirim yapıldığı ve indirimli fiyatın çok kısa süre için geçerli olduğu algısı oluşturulması gibi tüketici iradesini baskı altına alan pazarlama uygulamalarının neden olduğu ihtiyaç/fayda analizinin doğru yapılamaması sonucunda, ülkemizin ekonomik kaynaklarının gereksiz ve verimsiz alanlarda kullanımı ile oluşan israfın önüne geçilmesi, istikrarlı bir ekonomi ve rekabette adil piyasa şartlarının tesis edilmesi ile haksız rekabetin tüketiciler ve diğer firmalar üzerinde oluşabilecek zararın engellenmesi, amaçlanmaktadır.”
Açıklamada yasadışı bahis reklamlarına karşı kararlar alındığı dikkat çekilerek, “Diğer taraftan, tüketiciyi korumaya yönelik mevzuat hükümleri gereği yasadışı bahis sitelerinin reklamlarının yapıldığı tespit edilen tanıtımlara ilişkin 6 milyon TL idari para ve anılan reklamları durdurma cezaları verilmesine karar verildi. Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu’nun muhtelif sektörlerde karşılaşılan aldatıcı reklam ve haksız ticari uygulamalara yönelik incelemeleri devam etmektedir.” ifadeleri kullanıldı.
www.ekonomigundemi.com.tr