Ülkemiz yıllardan bu yana dış ticaret açığı veya cari açık vermektedir. Bunun yegâne sebebi yurt dışına bağımlı olduğumuz bazı temel ihtiyaçların ithalat yoluyla karşılanmasıdır. Dış ticaret açığını azaltmak veya fazla vermek ise ihracatın ithalattan fazla olması durumunda gerçekleşecektir.
Dışa bağımlı olduğumuz temel ihtiyaçlarımızdan birisi de enerji tüketimidir. Günümüzde hepimiz çeşitli şekillerde elektrik kullanıyoruz ama tasarruf etmeye yeterli özeni gösteriyor muyuz? Tasarruf etmek milli gelire katkıda bulunmak başta olmak üzere kendi bütçemiz için de önemlidir. Sadece elektrik değil, su, doğalgaz gibi tüketim ürünlerinde de maksimum tasarruf sağlamak dış ticaret açığının kapanmasına yardımcı olacaktır.
Ülkemizde bilindiği üzere enerji kullanmayan hiçbir işletme, hiçbir sektör yoktur. Öncelikle üretim işletmeleri başta olmak üzere hizmet, ticaret, inşaat gibi sektörler de kapasitelerine göre enerji tüketimi yapmaktadır.
Enerji tüketiminin en yoğun olduğu sektörlerden biri de ulaştırma sektörüdür. Bir an için zihnimizde canlandıracak olursak karayolu, hava yolu, demiryolu denizyolu ulaşımında kullanılan enerji oldukça yüksektir. Örneğin İstanbul’da trafik yoğunluğu yıllardan bu yana çözülemeyen sorunlardan biridir ve bu yoğunlukta harcanan akaryakıt miktarı oldukça fazladır. Sadece İstanbul değil şehirlerarası taşımacılıkta tüketilen enerji miktarı oldukça kabarıktır. Dolayısıyla akaryakıt ürünlerini ithal yoluyla tedarik etmemizden dolayı uzun yıllardan bu yana dış ticaret açığı vermekteyiz.
Geçtiğimiz yıl ülkemizde yapılan aramalar sonucu Gabar’da petrol bulduk ve çalışmalar hızla devam etmektedir. Umarız ithalattan kurtulamasak da önemli bir miktar petrol ihtiyacımızı karşılar.
Geçtiğimiz günlerde 2022 yılı ulaştırma sektörü nihai tüketim istatistikleri TÜİK tarafından yayınlandı. Buna göre;
Ulaştırma Sektörü Nihai Enerji Tüketim İstatistikleri Araştırması, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından, kara yolu ve demir yolu taşımacılığı için idari kayıt verileri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Deniz yolu ve hava yolu taşımacılığına ait enerji tüketimi verileri kapsama alınmamıştır.
İlk kez yayımlanan bu bülten ile kara yolu ve demir yolu taşımacılığı ayrıntısında enerji kaynaklarının tüketimine ait istatistikler sunulmaktadır. Nihai enerji tüketimine ilişkin istatistikler, haber bülteni ekinde yer alan tablolarda, terajul (1) ve orijinal birim ayrıntısında yer almaktadır.
Kara yolu taşımacılığında enerji tüketimi toplam 1 milyon 145 bin 54 terajul oldu
Ulaştırma Sektörü Nihai Enerji Tüketim Araştırması sonuçlarına göre; kara yolu taşımacılığında 2022 yılında nihai enerji tüketimi 1 milyon 145 bin 54 terajul oldu. Tüketilen yakıtlar itibarıyla; toplam enerji tüketiminin %74,6’sı motorin; %14,2’si LPG, %11,0’ı benzin ve %0,2’si diğer yakıtlar olarak gerçekleşti.
Kara yolu taşımacılığında 2022 yılında tüketilen nihai enerjinin, %39,1’ini otomobiller, %28,6’sını kamyonlar, %18,4’ünü kamyonetler ve %8,9’unu otobüsler tüketti.
Demir yolu taşımacılığında enerji tüketimi toplam 10 bin 84 terajul oldu
Demir yolu taşımacılığında 2022 yılında nihai enerji tüketimi 10 bin 84 terajul oldu. Enerji kaynaklarının paylarına göre; enerji tüketiminde motorinin payı %52,2 olurken elektriğin payı %47,8 olarak gerçekleşti. Demir yolu taşımacılığında 2022 yılında motorin tüketimi bir önceki yıla göre %16,8, elektrik tüketimi ise %13,7 oranında artarken yüksek hızlı trenlerin nihai elektrik tüketimi %76,3, tramvay ve metroların ise %13,2 arttı.
Kaynak: SANAYİ HABER AJANSI