İklimlendirme söktöründe 100’üncü yılını kutlayan Daikin Industries Ltd., dünya genelinde 12 şehirden 1200 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği ‘Daikin Dünya Hava Anketi’ raporunu yayınladı. Anket, aralarında İstanbul’un da bulunduğu dünyanın farklı coğrafyalarında yer alan bu 12 şehirde yaşayan insanların klima ve hava kalitesine ilişkin farkındalığını artırmayı amaçlarken, bu alandaki tutum ve kullanım alışkanlıklarını belirlemeyi ve karşılaştırmayı da hedefledi.
İklimlendirme sektörünün 100 yıllık markası Daikin, 2002 yılından bu yana Japonya’daki hava kalitesi ve bu alandaki farkındalığını vurgulamak, ülkedeki insanların hava kalitesi bilincini artırmak için yerel bazda Daikin Hava Kalitesi Araştırması’nı yürütüyor. Bugün denizaşırı operasyonları yüzde 80’i aşan Daikin, ulusal sınırların ötesinde daha fazla insana ulaşmak, onları konforlu hava ortamı sağlayan klimalar hakkında bilgilendirmek amacıyla bu araştırmasını daha büyük bir ölçeğe taşıyarak “Daikin Küresel Hava Kalitesi Anketi” haline dönüştürdü.
İnternet tabanlı olarak gerçekleştirilen anket için Tokyo (Japonya), Şangay (Çin), Houston (ABD), New York (ABD), Yeni Delhi (Hindistan), Sao Paulo (Brezilya), Bangkok (Tayland), Paris (Fransa), Madrid (İspanya), Lagos (Nijerya), Riyad (Suudi Arabistan) ve İstanbul (Türkiye) şehirleri belirlendi ve bu kentlerde yaşayan 20 ile 60 yaş aralığındaki klima sahibi kişiler baz alındı. Anket, birbirinden farklı kültür, ekonomi ve iklime sahip bu şehirlerin iklimlendirme ve hava kalitesi konusunda nasıl bir farkındalığa sahip olduklarını ve bunu günlük hayatlarında nasıl kullandıklarını göstermesi açısından ipuçları verirken, bazı ilginç sonuçları da ortaya koydu.
İstanbul, hava kalitesine duyarlı
“Hava kalitesi hayatınızda önemli mi?” sorusuna en yüksek oranda “çok önemli” yanıtı yüzde 95 ile Lagos'tan (Nijerya) geldi. Sao Paulo (Brezilya), Riyad (Suudi Arabistan), Bangkok (Tayland), İstanbul (Türkiye), Yeni Delhi (Hindistan) ve Houston (ABD) olmak üzere altı şehirdeki katılımcıların ise yüzde 70'inden fazlası “çok önemli” cevabını verdi. Hava kalitesi gözle görülemese de bu şehirlerdeki birçok insanın günlük olarak hava kalitesinin bilincinde olduğu görülüyor. Listenin sonunda ise Tokyo yüzde 39 ve Paris yüzde 31 ile yer aldı.
Enerji verimliliği açık ara önde
“Klima satın alırken neyin önemli olduğu” sorulduğunda, başta Bangkok (Tayland) ve İstanbul (Türkiye) olmak üzere 12 şehirden 11'inde ‘enerji verimliliği’ en önemli faktör olarak öne çıktı. Sadece Şangay'da (Çin) ‘iyi soğutma ve iyi ısıtma’ en önemli faktör olurken, ‘enerji verimliliği’ ikinci sırada yer aldı. New York (ABD), Houston (ABD), Paris (Fransa) ve Madrid'de (İspanya) ‘düşük satın alma fiyatı’ yüzdesinin ‘enerji verimliliği’ yüzdesi kadar yüksek olması klimanın hem elektrik maliyetinin hem de cihaz maliyetinin önemli olduğunu gösteriyor. Öte yandan, satın alma fiyatı Sao Paulo (Brezilya), Bangkok (Tayland), Yeni Delhi (Hindistan) ve Şangay'da (Çin) diğer şehirlere göre daha az önemli görünüyor.
Anket, Tokyo'daki insanların yüzde 90'ından fazlasının klima kullanırken elektrik faturalarından endişe duyduğunu ortaya koydu, ki bu oran 12 şehir arasındaki en yüksek orandır. Bununla birlikte, elektrik tasarrufu ve enerji verimliliği için evde klima kullanırken aldıkları bir önlem olarak ‘sıcaklığı daha yüksek veya daha düşük bir dereceye ayarlayan’ kişilerin oranı da yüzde 71 ile 12 şehir arasından Tokyo'da en yüksektir. Tokyo'nun daha yüksek ortalama sıcaklık ayarı, elektrik maliyetleri konusunda daha yüksek bir farkındalıkla da ilgili olabileceği şeklinde de yorumlanabilir.
Bangkok en uzun süre klima kullanan şehir
“Yılda kaç ay klima (soğutma) kullanıyorsunuz?” sorusuna verilen yanıtlara göre Bangkok (Tayland) ve Lagos (Nijerya) sırasıyla 10,4 ay ve 9,5 ay ile en uzun ortalama süreye sahip şehirler olarak dikkat çekiyor. Buna ek olarak, Bangkok'taki katılımcıların yüzde 70'i ve Lagos'taki katılımcıların yüzde 53'ü yılın bütün ayları boyunca klima (soğutma) kullandıklarını belirtmiş. Bu iki şehir, ankete katılan şehirler arasında nispeten yüksek ortalama maksimum sıcaklıklara (en sıcak ay) (Bangkok: 36°C, Lagos: 34°C) ve 20°C'nin üzerinde ortalama minimum sıcaklıklara (en soğuk ay) sahip; bu da onları tüm yıl boyunca sıcak iklimler haline getiriyor. Dolayısıyla klima bu bölgelerde yıl boyunca bir gereklilik gibi görünüyor. İstanbul için klima kullanım uzunluğu ise 5,2 ay.
Klima ihtiyacı arttı
Katılımcılara, “10 yıl öncesine kıyasla şehrinizin daha sıcak mı yoksa daha soğuk mu olduğunu düşünüyorsunuz?” sorusu sorulduğunda, 12 şehrin 10'unda şehirlerinin ‘çok sıcak’ olduğunu söyleyenlerin oranı yüksek oldu. Bangkok (Tayland) yüzde 87 ile en yüksek orana sahipken, onu yüzde 81 ile Yeni Delhi (Hindistan) ve yüzde 78 ile Sao Paulo (Brezilya) takip etti. “10 yıl öncesine göre klimaya daha fazla ihtiyaç duyduğunuzu hissediyor musunuz?” sorusuna 12 şehrin 11'i “çok daha fazla” yanıtını verdi. Verilere göre klima ihtiyacı, Sao Paulo'da yüzde 81, Bangkok'ta yüzde 79, Riyad'da (Suudi Arabistan) yüzde 73, Yeni Delhi'de yüzde 72, Şangay'da (Çin) yüzde 71 ve Lagos'ta (Nijerya) yüzde 70 arttı.
Daikin enerji verimliliği yüksek ürünler geliştirmeye devam edecek
Klimalar insanların hayatlarına konfor katarken dünyada kullanılan tüm elektriğin yaklaşık yüzde 10'unu tüketiyor. Klimalar insanların hayatında vazgeçilmez olduğundan, kullanımları artmaya devam etse bile klimaların çevresel etkilerinin azaltılabilmesi için karbon nötr girişimlerin teşvik edilmesi gerekiyor. Tek bir klimanın kullanım ömrü boyunca salınan toplam CO₂ miktarı ünite başına 3.692 kilogram olarak hesaplanıyor. Ayrıca, toplam emisyonların yüzde 89'u klima kullanıldığında ortaya çıkıyor.
170’den fazla ülke ve bölgede faaliyet gösteren Daikin, dünyanın dört bir yanındaki insanların ihtiyaç ve sorunlarını ele almaya, sürdürülebilir iklimlendirmenin yaygınlaşmasına özen gösteriyor. Bir üretici olarak Daikin, klimaların üretimi ve nakliyesi sırasında emisyonları azaltmaya ve kullanım sırasında da dahil olmak üzere küresel ısınmanın etkisini azaltmak için enerji verimliliği teknolojilerini geliştirmeye kararlılıkla devam ediyor.
SANAYİ HABER AJANSI
www.ekonomigundemi.com.tr