Madrid, 23 Kasım (Hibya) – İspanya, Ryanair dahil beş bütçe havayoluna, yolculardan el bagajı ve koltuk rezervasyonu için ücret aldıkları için toplam 179 milyon Euro para cezası verdi.
İspanya Tüketici Hakları Bakanlığı, yaptırımları Cuma günü duyurdu ve Ryanair'e 108 milyon Euro'luk en büyük para cezası, easyJet'e ise 29 milyon Euro'luk ceza verildi.
British Airways sahibi IAG'nin düşük maliyetli operasyonu olan Vueling'e 39 milyon Euro para cezası verildi ve Norwegian Airlines ile Volotea'ya 1,6 milyon Euro ve 1,2 milyon Euro para cezası verildi.
Bakanlık, düşük maliyetli havayollarının yaptığı itirazları reddettikten sonra Mayıs ayında duyurulan para cezalarını onayladı..
Ryanair, avukatlarına “temelsiz” para cezaları olarak adlandırdığı cezalara itiraz etmeleri talimatını verdiğini söyledi.
Ryanair Havayolu, bu uygulamaların Avrupa mevzuatı uyarınca izin verildiğini ve bunların yasaklanmasının düşük maliyetli operatörlerin daha ucuz fiyatlı ücretler aracılığıyla maliyet tasarruflarını tüketicilere yansıtma yeteneğini “yok edeceğini” söyledi.
Ryanair'in genel müdürü Michael O'Leary, “İspanya Tüketici İşleri Bakanlığı tarafından siyasi nedenlerle icat edilen bu yasadışı ve temelsiz para cezaları, Avrupa Birliği yasalarını açıkça ihlal ediyor. Ryanair, yolcu davranışlarını değiştirmek için uzun yıllardır bagaj ücretleri ve havaalanı check-in ücretlerini kullanıyor ve bu maliyet tasarruflarını daha düşük ücretler şeklinde tüketicilere yansıtıyoruz.” dedi.
İspanya'ya ve İspanya'dan hava trafiğinin yüzde 85'ini taşıyan havayollarını temsil eden İspanyol Havayolları Birliği (ALA), daha önce cezaların “orantısız” olduğunu söylemişti. Cuma günü, birlik cezalara mahkeme sistemi aracılığıyla itiraz etmeyi planladığını söyledi.
Bakanlık ayrıca havayollarının ceza aldığı uygulamalardan bazılarını yasakladığını söyledi. Bunlar arasında, uçuşlarda el bagajı almak ve çocuklar veya diğer bakmakla yükümlü olunan kişiler için bitişik koltuklar ayırmak için ekstra ücret alınması yer alıyor.
Bakanlığa başkanlık eden Pablo Bustinduy, Cuma günü gazetecilere yaptığı açıklamada, “Bunlar, ne yazık ki milyonlarca insanın ilk elden bildiği ve tüketici derneklerinin yıllardır şikayet ettiği uygulamalardır,” dedi. Bakanlığın “hiçbir şirketin, ne kadar büyük veya güçlü olursa olsun, kanunun üstünde olmadığı” ve “tüketici haklarının ihlaline veya kötüye kullanım uygulamalarına dayalı iş modelleri olamayacağı” konusunda çok net bir mesaj gönderdiğini söyledi.
179 milyon Euro'luk para cezası, İspanya Sosyal Haklar ve Tüketici İşleri Bakanlığı tarafından verilen en büyük yaptırım olup, düşük maliyetli havayolu endüstrisindeki uygulamalara yönelik kapsamlı bir soruşturmanın ardından geldi.
Hükümet soruşturması ayrıca, havayollarının çevrimiçi rezervasyon yaparken hizmetlerin nihai fiyatı konusunda şeffaflık eksikliği ve ek hizmetler için havaalanında nakit ödemeleri engelleme kararıyla ilgili endişelere de baktı. İspanyol kar amacı gütmeyen Facua da dahil olmak üzere tüketici grupları, hükümetin müdahale etmesi için altı yıldır kampanya yürütüyor.
SANAYİ HABER AJANSI
www.ekonomigundemi.com.tr