UA-165355319-1
Bugun...


İpek YILDIRIM

facebook-paylas
HAYFA LİMANI NEDEN ÖNEM KAZANDI?
Tarih: 05-03-2021 11:38:00 Güncelleme: 05-03-2021 16:35:00


İsrail'in en büyük limanı olarak hizmet veren Hayfa Limanı, Doğu Akdeniz'in mihenk taşlarından biri olarak kabul ediliyor. Hayfa Liman Şirketi'nce işletilen ve her geçen yıl önemi daha da artan liman, pek yakında ise ihale sonucu ile belli olacak yeni işletmecisiyle özelleştirilmiş bir ticaret merkezi olarak karşımıza çıkacak.

İsrail Liman Reformu Programı'nda en göze çarpan şüphesiz Hayfa Limanı'nın özelleştirileceği planı olmuştu. Dubai merkezli DP World, limanın özelleştirilmesinde görev almak üzere İsrail Tersaneleri ile iş birliği anlaşması imzalamıştı. Önümüzdeki aylarda sonuçlanacak olan ihaledeki bu iş birliğinin yarıştığı şirketler arasında yine bir iş birliği dahilinde Türk firmalardan Yıldırım Holding ve Global Ports Holding var. Peki uğruna mücadele verilen Hayfa Limanını özel kılan sebepler neler?

Uluslararası Ödüller

Her yıl yaklaşık 30 milyon kargonun geçtiği Hayfa Limanı son yıllarda uluslararası ödüllere layık görüldü. On yıldır Navis firmasının operasyon yazılımı ile çalışan liman, Navis Inspire Ödülü'nü iki kez farklı kategorilerde hak ederek uluslararası alanda popülerliğini artırdı. Dünyanın en büyük konteyner terminalleri tarafından kullanılan Navis’ten ilk ödülünü 2015 yılında Topluluk Etkisi (Community Impact) kategorisinde mükemmellik ödülü adı altında aldı. Liman aynı zamanda ödül öncesinde OECD tarafından dünyanın en iyi 100 limanının incelendiği bir çalışmada konteyner terminal performansı ve verimliliği açısından dördüncü sırada yer aldı.

Kağıtsız Liman

Navis’in talimatlarına uyarak tamamen kağıtsız bir genel (konteynerlenmemiş) kargo otomasyon sistemi uygulayan Hayfa Limanı, aynı zamanda limandaki gümrük acentelerinin otomasyon üzerinden evraksız olarak işlemleri yürütmesini sağlaması ve böylece fiziksel varlığın sonlanmasını başarması sayesinde dijital bir dönüşüm gerçekleştirdi ve 2019 yılında Müşteri ve Topluluk Etkisi (Customer and Community Impact) kategorisi altında ikinci kez Navis Inspire Ödülünü hak etmiş oldu.

Pandemi Krizi Yönetimi

Pandemi sürecinde Hayfa Liman Şirketi, Navis N4 terminal işletim sistemine geçiş projesini Navis'in uzaktan desteğiyle sorunsuz bir şekilde tamamlayarak zoru başarmış bulunuyor. Terminal operasyonlarını optimize eden N4 sistemi, dünya çapında 90'dan fazla tesiste operasyonel görünürlük, sahada ekipman kullanımının verimliliği, kapı süreçlerinde verimlilik, olay izleme ve envanter yönetimi konularında iyileştirmeler yaşanmasını sağlıyor. Salgın koşulları nedeniyle Navis ekibinin geçişi tamamlamak için sahada olamamasına karşın hem Navis hem de Hayfa Liman Şirketi ekiplerinin tam desteği ve sıkı çalışmasıyla proje zamanında tamamlanmış durumda.

Turizm Destinasyonu

İsrail'den kruz gemilerinin Akdeniz'e, Kızıldeniz'e ve dünyanın çeşitli destinasyonlarına açıldığı nokta olan Hayfa Limanı 2016’dan itibaren Akka Marina'ya günlük yolculuklar düzenlemeye başladı. Bu seferler de ticaret bir yana iç turizmi hareketlendirmeye yardımcı olarak limanın yerli ve yabancı turist için bir destinasyon merkezi haline gelmesini sağlamış oldu.

Küresel Ticaret Savaşları

Hayfa Limanı, bir yıldan fazladır Çin ve ABD arasında bir çekişme alanına dönüşmüştü. Limanın özelleştirilmesi kararının ardından limanı Çin'in işleteceği haberleri gündeme gelmişti. Bölgede Çin'in yoğun yatırımları dikkat çektiğinden muhtemel işletmeci olarak Çin firmaları öngörülüyordu. Ancak ABD, BAE'deki firmalara limanda hakimiyet kurmaları adına destek çıkarak merkezden Çin'in çekilmesini arzu etmekteydi. İsrail'in kendi içinden de dahil olmak üzere çeşitli ülkelerden ihaleye katılmak isteyen pek çok şirket olmasına karşın, on sekiz firmanın adını yazdırdığı ihalede Çin'den hiçbir şirketin adını yazdırmaması ihale takipçilerini büyük bir şaşkınlığa uğratmıştı.

Fotoğraf: Hayfa Bayport inşaatı

Çin’in “Yeni Hayfa Bayport”u

Çin, yine de bölgede adından bahsettiriyor. Hayfa Limanının kuzeyinde yer alan yeni Hayfa Bayport liman projesinin işletmeciliği Çinli şirket Shanghai International Port Group (SIPG)'e ait. Şirket limanda 2015’ten bu yana inşaat faaliyetlerini sürdürüyor ve limanın bu sene içerisinde açılması bekleniyor. Bayportun işletme anlaşması 2021’den 2046’ya kadar devam edecek olan 25 yıllık bir süreci kapsıyor. Mevcut Hayfa Limanı'ndan daha efektif ve modern bir şekilde tasarlanmakta olduğu ifade edilen yeni limanda SIPG şirketinin sorumluluk alanları konteynerlerin yüklenmesi ve boşaltılmasından oluşuyor. Yeni liman, Pekin yönetiminin vizyon edindiği Kuşak ve Yol projesinin bir parçası olarak ele alınması sebebiyle Çin açısından önem taşıyor.

________
Kaynaklar

1- https://www.navis.com/

2- https://www.haifaport.co.il/en/

3- https://en.globes.co.il/en/

4- https://www.porttechnology.org/

5- https://www.portstrategy.com/

6- https://www.dunya.com/

7- https://www.trthaber.com/

8- https://www.projectproglobal.com/





FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
SON YORUMLANANLAR
HABER ARA
YAZARLAR
HABER ARŞİVİ
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
sanalbasin.com üyesidir
YUKARI