gtag('config', 'UA-165355319-1');
Bugun...


İbrahim VELİ

facebook-paylas
“REAKTİF VERİMSİZLİK”TEN “KONTROLLÜ YÖNETİM”E!
Tarih: 25-11-2020 08:23:00 Güncelleme: 25-11-2020 08:23:00


Sanayide verimlilik ve uluslararası düzeyde rekabetin anahtarını “Dijital Dönüşüm” seviyesinin yükseltilmesi olarak belirleyen İstanbul Sanayi Odası, “İSO – Sanayide Dijital Dönüşüm Projesi” ile İSO üyelerinin Dijital Dönüşüm yol haritalarını çıkardı. Türkiye imalat sanayisinin İstanbul ve Marmara Bölgesinde yoğunlaşmış olması, İmalat sanayisi işyerlerinin ve istihdamın ortalama %50’sinin bu bölgede olması raporu değerli kılıyor. Bölge şirketlerinin Dijital Dönüşümünün ülke açısından büyük önem taşıdığına değinen rapor, 4 değişik sektörden 48 şirkette teknoloji ve veri analitiği, üretim, kalite ve bakım süreçleri başlıkları altında dijital uygulamalar derinlemesine sorgulanmıştır.

“İstanbul Bölgesi Sanayide Dijital Dönüşüm Analizi” adıyla İSTKA’nın da desteklediği bu kapsamlı çalışmada, her bir başlık için bir dijitalleşme skoru hesaplanmış, bunların ortalaması ile de şirketlerin dijital dönüşüm seviyesi belirlenmiştir. Bu açıdan “Dijital Dönüşüm Ölçeği” dört seviyede konumlandırılmıştır. Birinci seviye “Reaktif Verimsizlik” olarak adlandırılmış, bu seviyedeki şirketlerde yürütme ve karar alma, genelde acil durumlara yönelik müdahaleler olarak nitelendirilmiştir. Bu ilk seviyede sorunlar ortaya çıktıkça ele alınan, performans ölçüleri yetersiz ve üretim sahasından veri toplanmaz ve analiz edilmez boyuttadır.

“Kontrollü Yönetim” olarak adlandırılan ikinci seviyede yer alan şirketlerde ise, yürütme ve karar alma süreç hedefleri tarafından yönlendirilmekte, iş süreçleri ise büyük ölçüde önleyici sistemlerle ve koşul tanımlı karar mekanizmaları ile düzenlenmektedir. Bu şirketlerde sınırlı bir veri toplama altyapısı ile üretim sahasındaki kontrol sistemleri ve el terminalleri gibi noktalardan veri toplanır, bir kısmı saklanır ve basit analizler yapılmaktadır. Şirketlerin yarısından fazlasının “Reaktif Verimsizlik” seviyesinde yer aldığı rapor, birçok şirketin de “Kontrollü Yönetim” seviyesine geçiş için çalışmalar yapıldığına vurgu yapmaktadır.

Raporda üçüncü seviye olan “Stratejik İlerleme” seviyesinde yürütme ve karar alma iş hedefleri tarafından yönlendirilen, performans ölçütleri düzenli olarak gözden geçirilen ve geliştirilen aşamada çok az şirket bulunmaktadır. Dördüncü seviye olan “Sürekli Proaktif Gelişim” seviyesi, şirketlerde yürütme ve karar alma elde edilecek değer kazanımına ve maksimum sürdürülebilirliğe ışık tutmaktadır. Büyük veri platformu üzerinde veri bilimi yöntemleri ile analizler yapılan bu örnek şirketler, kararlarını yüksek kaliteli verilerin analizi ile almaktadır.

“İSO – Sanayide Dijital Dönüşüm Projesi” ile Genel Dijitalleşme Skoru 1,9 olarak belirlenmiştir. Şirketlerin çoğunun skoru bu ortalamaya yakındır. En yüksek skor 2,9 ve en düşük skor 1,3 olarak hesaplanmıştır. Skoru 3 ve üzerinde şirket bulunmamakta, sonuçlar ağırlıklı olarak “Reaktif Verimsizlik” seviyesinde yer almakta olup şirketlerin büyük bir kısmı “Kontrollü Yönetim” seviyesine geçiş için yol haritaları ve modeller planlamaktadır. Bu haritalarda en dikkat çeken ayrıntı ise, Kalite Yönetim Sistemi kullanılması veri analizi ve veriye dayalı karar alma açısından tüm şirketlerde fark oluşturacak eşiğin geçilmesidir. Bu kapsamda süreç hedefleri ve önleyici sistemler konularında belli bir seviyeye gelmiş olsalar da kaliteli verinin analizi ile karar alınabilmesi için eksiklerini tespit etmeleri ve bu eksiklerin giderilmesi yönünde çalışmalar yapmaları hususunda desteğe ihtiyaç duymaktadırlar.

Raporda Kalite Süreçleri boyutlar arasında ortalama dijitalleşme skoru en yüksek olan boyut olmakla birlikte uygulamada farklı seviyede örnekler görülmektedir. Kalite Süreçleri Dijitalleşme Skoru ortalama değeri 2,1’dir. Skoru 3 üstünde tek şirket bulunmaktadır. Grafikten en yüksek skorun 3,3 ve en düşük skorun 1,2 olduğu görülmektedir. Sonuç olarak; Dijital Dönüşüm projelerini proje yönetim metotları ile ele almanın önemini vurgulayan bu çalışma, dijital dönüşüm liderinin atanması ile dijital dönüşümü stratejik bir yaklaşımla ele almaya şirketleri davet etmektedir.





FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
HABER ARA
YAZARLAR
HABER ARŞİVİ
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
sanalbasin.com üyesidir
YUKARI